Det er blevet mærkbart koldere nu vi er kommet højere op på fjeldet.

Termometeret viser 7 grader. Vi vågner klokken 05.30, Jakob har sovet skønt selv om der måtte mere luft i madrassen midt på natten. Heines nat var også bedre end den sidste.

Med udsigt over floden laver vi morgenmad med kogte æg, samt brød med ost leverpostej og nutella.

Vi føler os begge lidt trætte da vi starter i pedalerne klokken 08.30. Men vi glemmer det ret hurtigt for vi kører igennem de smukkeste dale med høje fjelde på hver side.

Vi ser mere sne på på fjeldtoppene også i solsiden. Og ved floden hvor der står en gammel bus ligger den første snedrive – selv om den ikke er stor.
    Nu kan vi sætte på vores bucketliste med at opleve sne på turen.

Nu mærker vi også at der bliver bygget flere højdemeter på. Det er svært at komme af med sveden under regnjakken når vi maser op ad bakkerne, men det er for koldt at tage den af, for vi vil ikke risikere at blive syge.
    Ved byskiltet til bykle kommune når vi 600 højdemeter. Nu er der kun cirka 20 km tilbage til Steiner hytte.

Vi maser op ad bakkerne og kommer hele tiden nærmere sneen på fjeldet. I Bykle stopper vi og handler og spiser vores madpakker som vi smurte i morges. Vi bliver kolde af at sidde i vinden som blæser ind fra fjeldene så vi sadler snart jernhestene igen.

Vi er fremme ved Steinars dejlige hytte klokken 12.30. Super hyggeligt sted og masser af plads. Hvor pænt af Steinar at låne os hytten mens han selv kæmper i pedalerne syd for Nordkap. Vi får pakket vores telte ud og sat til tørre på terrassen. Der bliver også sat en maskinvask over så vi har rent tøj at starte på imorgen – skønt.

Heine falder i søvn et øjeblik mens han sidder i sofaen med sin telefon – nu her først på eftermiddagen mærker vi hvor trætte vi er. Imens går en flok får med bjælder om halsen og græsser på plænen foran hytten.

Dagens distance blev 45 km og vi har kørt knap 600 højdemeter.

Du kan se flere afsnit af turen til Nordkap på youtube-kanalen her.