5 Jahre nach unserer Radreise auf dem Camino Frances wollen wir mit unseren Rädern auf dem Camino del Norte nach Santiago de Compostela fahren. An der Nordküste Spaniens sollte uns herrliche Natur, aufregende Städte und Orte und interessante Menschen erwarten. Im 1. Teil zeigen wir euch unsere Erlebnisse von Irun nach Bilbao im Baskenland!

Die “gps”- Daten der Touren findet ihr unter unserem “Komoot”- account “Hasen_unterwegs!”

Karten: Komoot

Musik:
    – epidemicsound.com

Kaniner på Camino del Norte fra Irun til Santiago de Compostela Vidunderlig udsigt over bjerge og hav Seværdig sightseeing ensomme bugter meget besøgte naturlige vidundere "meditative" klatrer hurtige nedstigninger storbyer interessante mennesker og igen en stor destination for Franziska og Rudi Næste forsøg på den Way of St. James er indvarslet! Hej, held og lykke og hej! kaninerne er på farten igen! på St. James-vejen Præcis 5 år efter vores store eventyr på Camino Frances er vi nu på Camino del Norte eller i morgen starter vi her fra Irun, den baskiske by meget tæt på den franske grænse! På vej til Santiago de Compostela kommer vi til nogle større byer, i morgen til San Sebastian, til Bilbao, til Santander, til Gijon og hvis alt går vel 2. gang til Santiago de Compostela om 21 dage! Du kan forestille dig, at vi er ret anspændte, men som vores børn siger, så er vi "gamle hænder" i dag har vi været på sightseeing i og omkring Irun og i morgen skal vi vestpå mod San Sebastian og så vores store destination Kom bare. med os! Buen Camino! Del 1: fra Irun til Bilbao Seværdighederne i Irun er overskuelige og ligger alle i nærheden af ​​Plaza San Juan. Ud over rådhuset bør vi nævne kirken Nuestra Senora og, selvfølgelig, foran den statuen til ære for cantineras, hovedpersonerne i den årlige Alarde-festival. På den franske side af bugten grinede vi med solen, mens vi så på Atlanterhavsbølgerne på Henday-stranden med sine to slående klippetårne. Vi fik denne følelse af opstemthed flere gange på denne tur ! På en forholdsvis eventyrlig færgetur tog vi tilbage til Spanien og derefter til Hondarribia fyrtårn. Dagen i Irun sluttede med pilgrimsgudstjeneste i sognekirken. Endelig kunne vi den 7. maj tage afsted på vores cykeltur på Jakobsvejen på Spaniens nordkyst gennem mange spændende byer og byer til Santiago de Compostela. Kilometer- og højdeoplysningerne inkluderer nogle ekstra omveje og sightseeing-runde. Som næsten hver dag tog vi afsted kort efter 9:00! På denne dag via Jaizkibel-passet og Pasaia til San Sebastian. På trods af de behagelige temperaturer var den konstante information undervejs om bjergbestigningens fremskridt meget nyttig! Kaniner på Camino del Norte, selvom skiltene ofte siger Camino del Costa Vi er på scenen fra Irun til San Sebastian vi finder ud af, hvordan man gør det Under alle omstændigheder er det en meget behagelig stigning op ad passet og en vidunderlig udsigt! Endnu en hurtigfærgetur var på dagsordenen i byen Pasaia . Blot et par kilometer længere væk kan du få din første imponerende udsigt over San Sebastian og dens strande. Ideelt set bør du i stedet for 3 timer som i vores tilfælde planlægge 3 dage til besøget. Eduardo Chillidas vindtoppe og Atlanterhavets ånde var de sidste punkter på programmet for en imponerende eftermiddag i Donostia. Næste morgen var følelsen der stadig af, at vi faktisk skulle udforske San Sebastian nærmere, men dagen bød på tonsvis af nye, storslåede naturskuespil. Især bølgebjerge og klippeformationer ved destinationen Zumaia bør indtage en af ​​topplaceringerne på hitlisten over vores rejseoplevelser. En flammende basker oplyste os, at han ikke taler fransk eller spansk, men kun baskisk! og så kunne vi ikke tale med ham! 14 °C, du kan have en jakke på! Vi har lige mødt Sebastian fra Heidelberg. Han har ikke en bestemt destination, men møder sin familie i Bilbao og tager derefter på tur med sin kæreste med tog til Sevilla og så videre på cykel mod Lissabon. Ruten fra Zarautz fulgte den nationale vej direkte kysten med lidt mere trafik, men en konstant udsigt over det blå vand og de lagdelte klipper kaldet flysch. Etapen var overskuelig , og sightseeingen blev holdt kort for at have tid nok til Algorri-halvøen og surferstranden i Zumaia . Og vi var bare begejstrede! Det var kun den 3. tur, og vi var allerede helt tilbage i vores rejserutine. Sådan udsigt fra hotellets terrasse er selvfølgelig gavnlig! Eller vores børn har virkelig ret , og vi er faktisk "gamle hænder" nu! En hurtig omgang i Zumaia og så gik denne etape gennem frodige grønne baskiske bakker. I lange strækninger langs havet igen, selvom den fremvoksende havtåge den dag dækkede havet blåt med grå nuancer. På scenen fra Zumaia til Lekeitio på Camino de Costa og i går levede den op til navnet "Costa grandioso!" Interessant: hvorfor tror du, de kaldes snegle? I Deba forsøgte vi at forklare nogle lokale mænd over kaffen , at "Fars dag" bliver fejret i Tyskland i dag, og hvilke effekter det har. Fra nu af siger jeg også "Dia de Padre" Om eftermiddagen i Lekeitio fulgte vi de intensive træningssessioner af unge robådsbesætninger. Og om aftenen oplevede vi travlhed i en bar, der var utænkelig for vores breddegrader. Alle bestilte en drink og forsynede sig med pinchos i baren. Først så vi vantro ud, men så gravede vi i vores første cider! Ligesom med Camino Frances forsøgte vi at følge ruterne beskrevet i den udendørs vandreguide så meget som muligt på kyststien . Dette var ekstremt svært, især i strækningen fra Deba via Gernika til Bilbao. Men der er allerede nogle nyttige ruteforslag på Komoot, som dem fra Barbara og Andreas til os. Sådan opstod varianten via Lekeitio til Gernika og Bilbao i 2 meget stille bjerg- og skovetaper. Som du allerede har vidst, gør vi også gpx-dataene for vores ture tilgængelige for dig på Komoot. Se bare videobeskrivelsen! Bemærk "søster" fra højre! Højt over Lekeitio bugten I går ydede turen fra Zumaia til Lekeitio endnu en gang Camino de Costa retfærdighed! I dag går vi længere ind i landet mod Bilbao i 2 etaper, hvor det igen kaldes Camino del Norte. Vores destination i dag er Gernika, et sted, der er gennemsyret af historie. Buen Camino! Interessant: Det, vi oftest hørte på denne camino, var ikke kirkeklokker, men … og … parlamentsbygningen. Kort version: Før parlamentsbygningen blev bygget, mødtes det baskiske parlament omkring dette træ. Og i dag den baskiske præsident er stadig taget i ed her! Tak for oplysningerne! Ud over en masse kultur var et højdepunkt for os denne bylejlighed! I dag er dagen, hvor kvinder kan og kan lide at lave mad igen! Spaghetti Gerniko med pesto og tomatmozzarella En typisk "spansk" ret! Hilsen! På denne etape mod Bilbao kunne vi opleve, hvad der nok var den smukkeste cykeloplevelse, Oplev en næsten meditativ stigning af turen, som også bruges af lokale cyklister som træningsrute. Og til sidst ventede os en helt ny, spændende oplevelse med en Tour de France-følelse ! Det er overraskende for os, at eukalyptustræer bliver brugt i stor skala til genplantning og tydeligvis erstatter gran som tømmer. Pludselig befandt vi os i travlheden på anden etape af kvindernes Tour of the Baskerland lige uden for Bilbao. Spændende, men ekstremt hektisk og ikke sidste gang for i dag! Vi nød kaffen i den rolige Larrabetzu så meget desto mere ! Med vaskeservicen klaret, kulhydratlagrene genopbygget og søvnunderskuddet fra den første cykeluge reduceret, kunne hviledagen og sightseeing i den største by i Baskerlandet begynde! Kaniner på Camino del Norte vi er i Bilbao foran det verdensberømte Guggenheim Museum Buen Camino den 2. uge starter i morgen! Og udsigtsdagen startede med en søndagsgudstjeneste i domkirken. 5 stærke kvinder! Og sådan fortsatte det næste dag og snart med anden del af vores cykeltur på Camino del Norte. Indtil da, hej og alt det bedste! Slut på del 1

1. Wir schauen gerade euer wunderschönes Video👍👍👍Klasse gemacht👍👍👍Ganz liebe Grüße von uns beiden Martin&Angelika 👍😘👍

2. Ooohhhh, wie schön!!! Danke für diese wunderbaren Aufnahmen und Einblicke! Wir wollen da wieder hin!!!! Inklusive Scheißkiebel!!😅😉😀

3. Hallo Ihr 2 Weltenbummler
      Sehr schönes Video mit tollen Landschaftsaufnahmen.
      Ich habe 1 Frage:
      Wie habt Ihr es bewerkstelligt mit den Rädern nach Nordspanien zu kommen?
      LG
      Norbert

4. Gratuliere, da habt ihr beide eine tolle Tour in Angriff genommen und zum Video möchte ich nur sagen top, Schnitt, Aufnahmen und Kommentar vom Feinsten. Danke fürs Teilen. LG Heinz